STDC-modellen, som står för See, Think, Do, Care, är en digital marknadsföringsmodell utvecklad av Google-ambassadören Avinash Kaushik. Den är framtagen för att hjälpa oss marknadsförare och företagare att strukturera våra digitala marknadsföringsstrategier och kampanjer runt kundresan. Modellen delar in potentiella kunder i fyra faser baserade på deras avsikter: medvetenhet (See), övervägande (Think), köp (Do), och lojalitet (Care). Varje fas kräver olika typer av innehåll för att vi på ett effektivt sätt ska nå och engagera våra målgrupper. Hänger du med?

9 minuters läsning

Varför ska man använda See – Think – Do – Care?

Tänk dig att du har en webbutik. Av alla som tittar i din butik, är det bara omkring 3% som faktiskt är redo att köpa något direkt. Det betyder att nästan alla andra 97%, inte är det. Om du då bara fokuserar på att sälja till de som är redo att handla (vi kan kalla det ”Köp-fasen”), så missar du chansen att prata med resten som kanske behöver mer tid eller information.

De flesta företag lägger större delen av sin mediebudget på annonsering för de människor som är i köp-fasen. Det beror såklart på att man snabbt vill se resultat i form av intäkter från det man spenderat (ROI). Men med modellen See-Think-Do-Care, finns ett nytt sätt att tänka. Den menar att vi ska se kunderna som fyra olika grupper baserat på vad de tänker och vill göra: de som bara tittar runt (See-fasen), de som funderar och jämför (Think-fasen), de som är redo att köpa (Do-fasen), och de som redan köpt och kanske vill köpa igen (Care-fasen). Det här sättet att tänka hjälper oss att nå och prata med varje typ av kund, och inte bara rikta in oss på de som är redo att handla direkt.

Genom att visa lite extra engagemang för de där 97% av dina potentiella kunder som inte är redo att köpa just nu, så kan de bli det med rätt bemötande. Istället för att enbart fokusera på de snabba affärerna, bygger vi långsiktiga relationer som skapar värde både för ditt företag och dina kunder – och det lönar sig i längden.

Hur ska man använda See – Think – Do – Care?

Genom en bättre förståelse för dina kunders behov och beteende vid olika tidpunkter, är det möjligt att utforma budskap och erbjudanden som är direkt anpassade för varje specifik fas i deras köpprocess. Här får du en kort guide:

See-fasen

Denna fas fokuserar på att bygga medvetenhet bland en bred publik som kanske inte aktivt söker efter din produkt eller tjänst, men som kan vara intresserade i framtiden.

Mål: Positionera ditt varumärke till rätt personer på ett relevant sätt.

Innehållsstrategi: Skapa allmänt och informativt innehåll som engagerar och informerar utan att direkt sälja, t.ex. blogginlägg, infografik, och videor.

Kanalstrategi: Kanaler med bred räckvidd som sociala medier och displayannonsering.

Mätstrategi: Räckvidd, varumärkesmedvetenhet och engagemangsgrad som visningar, klick och trafik.

Think-fasen

Här överväger din målgrupp aktivt sina alternativ och söker mer information.

Mål: Engagera dina potentiella köpare genom att vara top-of-mind.

Innehållsstrategi: Ge detaljerat och jämförande innehåll som hjälper konsumenter att göra informerade beslut, t.ex. köpguider, kundrecensioner och case-studier.

Kanalstrategi: SEO och SEM för att fånga upp sökintentioner, retargeting-annonser och e-postmarknadsföring.

Mätstrategi: Konverteringsgrad, klickfrekvens (CTR), och kostnad per lead (CPL).

Do-fasen

Konsumenten är redo att göra ett köp.

Mål: Konvertera intresserade personer som är ute efter att köpa

Innehållsstrategi: Fokusera på erbjudanden, demonstrationer och starka call-to-actions (CTA) som uppmuntrar till köp.

Kanalstrategi: Sökannonsering med köpintention, shoppingannonser och e-postmarknadsföring med erbjudanden.

Mätstrategi: Försäljning, konverteringsfrekvens och ROI.

Care-fasen

Att behålla kunder och bygga långsiktiga relationer efter köpet.

Mål: Nå existerande kunder, t.ex. driva återköp eller korsförsäljning

Innehållsstrategi: Skapa innehåll som tackar kunderna, uppmuntrar till feedback, och erbjud kundsupport samt lojalitetsprogram.

Kanalstrategi: E-postmarknadsföring och sociala medier.

Mätstrategi: Kundlojalitet och återköpsfrekvens.

STDC-modellen uppmuntrar en mer inkluderande strategi som tar hand om behoven hos varje segment av dina potentiella kunder, vilket skapar möjligheter för ditt företag att engagera en bredare publik, optimera konverteringar och bygga långsiktiga kundrelationer. Genom att använda STDC-modellen kan ditt företag bättre förstå och möta era kunders behov på varje punkt i deras köpprocess, vilket leder till mer effektiva och hållbara marknadsföringsstrategier.

Vill du veta mer om STDC-modellen och kundresan?

Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss! Eller ring oss direkt på: 033-10 30 50